Wyszukaj w serwisie

Data dodania: 2016-06-22 14:21:58 Wersja do druku

Witamina Słońca - witamina D3

Autor: fireadmin

Witamina D jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, którą nasz organizm potrafi wytworzyć sam. Dzieje się to pod wpływem promieniowania UVB, które dociera do Ziemi ze Słońca. Dlatego niejednokrotnie nazywamy ją witaminą Słońca. Wystarczy 20 minut ekspozycji na Słońcu w upalne, letnie dni aby wytworzyła się na skórze odpowiednia ilość witaminy D (oczywiście bez olejków do opalania). Niestety w Polsce, z uwagi na klimat, większość społeczeństwa ma niedobory tej witaminy.

Często popełniamy również błąd poprzez nadmierne opalenie skóry, która później ma problem z wytworzeniem witaminy D (im ciemniejsza skóra tym dłużej trzeba przebywać na słońcu by witamina D się wytworzyła). Olejki do opalania, które mają filtry UVB również sprawiają, że witamina D nie może wytworzyć się w odpowiedniej dla organizmu ilości. Oczywiście skórę należy chronić przed szkodliwym promieniowaniem słońca ale najlepiej zrobić to po 15 minutowym naświetlaniu. Witaminę D możemy również dostarczyć do organizmu z pożywienia, występuje w rybach czy jajkach, jednak nie są tak duże ilości jak to jest w przypadku promieniowania słonecznego.

Witamina D – dlaczego jest tak ważna?

Najnowsze badania wykazały, że receptory witaminy D znajdują się na każdej komórce człowieka. Oznacza to, że cały nasz organizm współpracuje z witaminą D w wielu ważnych procesach życiowych. Jest niezbędna do wchłaniania wapnia i fosforu dzięki czemu sprzyja prawidłowej mineralizacji kości. Ze względu na małą ilość witaminy D w mleku matki zaleca się noworodkom suplementacje witaminą w celu uniknięcia krzywicy kości. Aby zwiększyć ilość witaminy D w mleku matki należy się suplementować dawką powyżej 6000 IU dziennie. Wg dra Bruce'a Hollis: "Jeśli kobieta będzie brać ok. 6000, a nawet 10 000 IU witaminy D dziennie to nie ma potrzeby podawania noworodkom witaminy D w sposób sztuczny." Niedobór witaminy D również wpływa na funkcjonowanie mięśnia miednicy, który jest znacznie osłabiony i kobieta może mieć problemy z naturalnym porodem.
Witamina D zapobiega chorobom serca i chorobom autoimmunologicznym jak stwardnienie rozsiane, łuszczyca czy reumatoidalne zapalenie stawów. Wspiera lecznie demencji, depresji i bezsenności. Według badań dr Cedric'a Garland'a, który określił prawidłowy poziom witaminy D we krwi na minimum 60 ng/ml; gdyby taki poziom był stale utrzymywany to wg niego liczba przypadków zachorowań na nowotwory piersi, nerek, jelita grubego czy jajników zmniejszyłaby się o 50%.
Witamina D wspiera układ immunologiczny. Aktywuje geny kodujące peptydy przeciwbakteryjne takie jak katelicydyna i β-defensyna 2. Katelicydyna wykazuje aktywność biologiczną przeciw wielu bakteriom. Wspiera również działanie przeciwzapalne oraz wspomaga komórki szpiku kostnego do produkcji przeciwciał.
Badania wykazały, że suplementacja witaminą D w dzieciństwie zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 1, natomiast w przypadku cukrzycy typu 2 poprawia wydzielanie insuliny i metabolizm glukozy.

Poziom witaminy D
W lecie, gdy często jeździmy nad wodę i wystawiamy ciało na działanie promieni słonecznych poziom witaminy D we krwi jest w normie. Oczywiście, jeżeli prowadzimy domowy tryb życia bądź dużo pracujemy w zamkniętym pomieszczeniu, to nawet w lecie nie jesteśmy w stanie dostarczyć wystarczającej ilości witaminy D. Z pokarmów możemy dostarczyć zaledwie 20% potrzebnej witaminy.
W przypadku badań krwi, badamy stężenie 25-hydroksywitaminy D. Wg dr Garlanda optymalny jej poziom wynosi od 50 do 70 ng/ml. Jeżeli chcemy się suplementować to najlepiej zrobić sobie badania przed rozpoczęciem suplementacji a następnie w trakcje tak, by możnabyło sprawdzić czy poziom witaminy D we krwi jest prawidłowy. W przypadku zdrowych osób nie powinno się przekraczać 100 ng/ml. Dawkę należy ustalać indywidualnie bądź pod kontrolą lekarza. Zazwyczaj jest to od 2000 do 5000 UI dziennie. Ważne jest aby witaminę D przyjmować z tłuszczami oraz z witaminą K2 MK-7, aby nie doszło do zwapnienia żył. Niektóre dostępne preparaty w kapsułkach zawierają już w sobie olej słonecznikowy bądź lniany.

Źródła pokarmowe witaminy D

Produkt
Witamina D w ug (w 100 g produktu)
Śledź

26,71

Łosoś 16,30
Sardynka 10,75
Żółtko jaja kurzego 5,58
Borowiki 3,10
Ser gouda 1,25

* informacje z "Wielkie tabele kalorii i wartości odżywczych" prof. dr I. Elmadfa, prof. dr E. Muskat

 

Suplementy z witaminą D

Czytano 705 razy